De nieuwe 18 Volt accu-vetspuit van Metabo

Breukelen, 4.11.2022

Mobiel onderhoud van machines en installaties: eenvoudig met de nieuwe 18 Volt accu-vetspuit van Metabo

• Twee snelheden: al naargelang de toepassing een hogere uitpersdruk of hoog uitpersvolume
  • 3-weg vullen via vetpatronen, vaten of rechtstreeks vullen
  • Extra LED-lamp om de smeernippel beter te kunnen zien

Nürtingen: Voor gebruikers die regelmatig landbouwvoertuigen, kranen, bouw- en bedrijfsvoertuigen of industriële machines en installaties moeten onderhouden, heeft Metabo nu de eerste accu-vetspuit in haar programma opgenomen. De FP 18 LTX is bijzonder krachtig en behaalt een maximale bedrijfsdruk van 690 bar. De machine beschikt over 2  snelheden: professionele gebruikers kunnen tussen een hoge druk of hoog uitpersvolume kiezen – afhankelijk van het gebruik.

Twee snelheden, instelbare hoeveelheid

Bij landbouwmachines die onder zware omstandigheden worden gebruikt, kiest men bijvoorbeeld de laagste snelheid, vertelt Felix Kaiser, productmanager van Metabo. „Voor de beweegbare verbindingen bij dergelijke voertuigen is een hoge druk nodig. Bij industriële installaties is een hogere snelheid met een hoog uitpersvolume vaak beter geschikt.“ De hoeveelheid kan afzonderlijk in 10 stappen worden ingesteld. Zo kunnen gebruikers de hoeveelheid aan de hand van de vulcapaciteit van het vetmagazijn aanpassen. Voor langdurige gebruik drukt de gebruiker op de vergrendelingsknop op de schakelaar.

Maximale flexibiliteit

De vetspuit kan met een vetpatroon, reservoir of rechtstreeks worden gevuld. Een ander voordeel: gebruikers kunnen verschillende maten patronen gebruiken. Voor het perfecte zicht zorgt een LED-lamp direct op de machine evenals een extra LED-lamp, die aan de slang kan worden bevestigd en het gebied rond de smeernippel verlicht. Door de praktische schouderriem kan de machine bovendien gemakkelijk vervoerd en bediend worden.

De accu-vetspuit is onderdeel van het 18 Volt systeem van Metabo en is een uitbreiding van het fabrikanten overkoepelend accu-systeem CAS (Cordless Alliance System). Binnen CAS kunnen op dit moment ca. 300 machines van 30 verschillende fabrikanten naar believen met één accu compatibel en willekeurig met elkaar gecombineerd worden.

Technische gegevens

FP 18 LTX BL

Accu-spanning

18 V

Uitpersdruk

690/413 bar

Uitperssnelheid

100/290 g/min

Slanglengte

1.200 mm

Gewicht zonder/met accu-pack

4/4,4 kg

De FP 18 LTX is bijzonder krachtig, die nieuwe accu-vetspuit van Metabo heeft een bedrijfsdruk van maximaal 690 bar en beschikt over twee snelheden.

Dankzij de praktische schouderriem kunnen gebruikers hun machine gemakkelijk vervoeren en bedienen.

Voor het onderhoud van landbouwmachines heeft Metabo een nieuwe accu-vetspuit in haar programma.

Metabowerke GmbH in Nürtingen is een traditionele fabrikant van elektrisch gereedschap voor professionele gebruikers op het gebied van metaal en industrie, evenals de bouw en renovatie. Metabo staat voor krachtig accu-gereedschap en is met haar LiHD-technologie de toonaangevende aanbieder in het accu-segment. Zo heeft Metabo haar visie met betrekking tot een snoerloze bouwplaats inmiddels gerealiseerd. De LiHD-technologie vormt bovendien de basis voor het accu-systeem CAS (Cordless Alliance System), dat uit machines en elektrisch gereedschap van verschillende, branchespecifieke fabrikanten bestaat. Onder de merknaam Metabo wordt een volledig assortiment machines en toebehoren voor alle gangbare toepassingen, maar ook specifieke producten en systeemoplossingen voor speciale toepassingen aangeboden. Het programma van Metabo bestaat uit een omvangrijk assortiment accu-machines, naast machines met snoer en persluchtgereedschap. Metabo werd in 1924 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf, dat behalve op de locatie Nürtingen ook in het Chinese Shanghai produceert. 25 verkooporganisaties en meer dan 100 importeurs zorgen voor de internationale vertegenwoordiging. Wereldwijd werken er ca. 2.000 mensen voor Metabo. Ze hebben in het boekjaar 2020/2021 (april 2020 tot maart 2021) een omzet van 594 miljoen euro gerealiseerd. Meer over Metabo en haar producten vindt u op www.metabo.com.

Over CAS

Het Cordless Alliance System (CAS) is een door Metabo, fabrikant van elektrisch gereedschap uit Nürtingen geïnitieerd, merken overkoepelende accu-alliantie. CAS ging in de zomer van 2018 met 9 fabrikanten van elektrisch gereedschap en machines uit diverse segmenten van start. Op dit moment maken de bedrijven Metabo, Rothenberger, Mafell, Eisenblätter, Collomix, Haaga, Electrostar (Starmix), Eibenstock, Steinel, Rokamat, Elried/edding, Birchmeier, fischer, Prebena, Cembre, Pressfit, Jöst abrasives, Gesipa, Trumpf, Monti, Baier, Scangrip, Cemo, ITH Schraubtechnik, Spewe, Lamello, Promotech, Rico, Virax, Engelbert Strauss, HellermannTyton, Jepson Power, Holmatro, Rubi en Lievers Holland partner van CAS. Binnen dit in de branche unieke accu-systeem zijn alle machines van de CAS-merken voor 100% uitwisselbaar en kunnen willekeurig met elkaar gecombineerd worden. Op basis van de krachtige Metabo LiHD-accu-technologie verzamelt CAS de meest uiteenlopende bedrijven onder één dak en biedt professionele gebruikers zo de vrijheid, ook ver van een stopcontact met standaard- en speciale producten van verschillende fabrikanten mobiel en flexibel te werken. Meer over CAS leest u op www.cordless-alliance-system.com/nl.