In het jaar van de Corona-pandemie groeit Metabo met 17,6% beduidend sterker dan gebruikelijk in de markt - innovaties op het gebied van accu's zorgen voor meer groei

Breukelen, 30.09.2021

Ondanks een duidelijke stagnering van de markt in maart en april 2020 door de Corona-pandemie verhoogt de fabrikant van elektrisch gereedschap uit Nürtingen de omzet in vergelijking met vorig jaar van 505 naar 594 miljoen euro.

Daarmee had niemand in het voorjaar van 2020 rekening gehouden: na een door de Corona-pandemie veroorzaakte zwakke start met deels een aanzienlijke verlaging van de omzet heeft Metabo, fabrikant van elektrisch gereedschap uit Nürtingen, het boekjaar 2020/2021 (1 april 2020 t/m 31 maart 2021) door een reeks hele sterke maanden vanaf juni vorig jaar afgesloten met een omzetstijging van 17,6% ten opzichte van vorig jaar tot 594 miljoen euro. „Een fantastische prestatie van een fantastisch team“, zegt een blije Horst W. Garbrecht, CEO van Metabo, over het tiende jaar op rij waarin het bedrijf is gegroeid. „Wij hadden vanaf juni vier absolute topmaanden. In maart hebben wij voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf met 64 miljoen euro de grens van 60 miljoen overschreden. Daarmee zijn wij over het hele jaar gezien meer gegroeid dan de markt en hebben nieuwe marktaandeel gewonnen. De vraag naar onze machines blijft onverminderd op een zeer hoog niveau. Alhoewel de afzet in de industrie gedurende het hele jaar als gevolg van de Corona-pandemie iets is teruggelopen, werd dat door de extreem grote vraag naar onze innovaties in de bouw en renovatie ruimschoots gecompenseerd“, vertelt Garbrecht over de cijfers. „Vooral de verkopen in verband met het Cordless Alliance System (CAS) hebben zich uitstekend ontwikkeld. Uitzonderlijk hoog ten opzichte van de omzet steeg ook de opbrengst: de EBIT-marge 2020/2021 zal aanzienlijk boven de waarde van vorig jaar liggen.“

Opnieuw een duidelijke groei gepland

Dat alles is volgens Garbrecht des te opmerkelijker, omdat Covid.19 in heel veel branches voor problemen heeft gezorgd. Dat is al begonnen door een omzetdaling in het voorjaar door storingen in de wereldwijde leverings- en logistieke ketens evenals de strenge hygiënevoorschriften in de productie en op kantoor. „Zonder de storingen in de logistieke keten zou de groei nog beduidend hoger zijn uitgevallen. Metabo heeft daar razendsnel op ingespeeld – bijvoorbeeld bij de planning van het materiaal op de lange termijn. Terwijl andere bedrijven in het voorjaar hun bestellingen hebben afgezegd, hebben wij bewust vastgehouden aan onze planningen en zo de basis gelegd om in de zomer zonder problemen te kunnen produceren. Toch hebben de leveringen door de extreem grote vraag naar de producten van Metabo hieronder in sommige segmenten geleden“, zegt Garbrecht. „Onze medewerkers hebben onder deze moeilijke omstandigheden een sensationele prestatie geleverd, en ik kan hen daarvoor uit naam van het bedrijf alleen maar heel erg bedanken.“ Het team heeft er door hun tomeloze flexibiliteit voor gezorgd dat Metabo de kansen van de zeer hoge vraag maximaal kon benutten. Daarom zijn wij ook bijzonder optimistisch voor dit jaar: na een zeer goede start in de eerste drie maanden van het jaar lijken de cijfers voor het hele boekjaar ook nu een omzetstijging te vertonen.

Grote vraag naar tuingereedschap en CAS

Voor 2021 kiezen de Nürtingers vooral voor twee segmenten: CAS en het nieuwe programma aan tuingereedschap. CAS is een in 2018 door Metabo geïnitieerde, wereldwijd eerste en bij talrijke partners veruit grootste fabrikanten overkoepelende samenwerking op het gebied van elektrisch gereedschap. Op dit moment bestaat het uit 23 merken, die een totaalprogramma van meer dan 240 machines bevatten, die allemaal met dezelfde accu en lader kunnen werken. In december 2020 hebben TRUMPF, GESIPA en MontiPower hun eerste machines op basis van CAS gepresenteerd, in het voorjaar van 2021 zullen BAIER, CEMO,  SCANGRIP en ITH Schraubtechnik volgen. Metabo, Rothenberger, Mafell, Eisenblätter, Collomix, Haaga, Electrostar (Starmix), Eibenstock, Steinel, Rokamat, Elried/edding, Birchmeier, fischer, Prebena, Cembre, Pressfit en Jöst abrasives hebben al langere tijd producten op basis van CAS in hun programma. „Vóór CAS konden professionele gebruikers in de bouw en industrie bij accumachines voor een bepaald merk kiezen, als ze niet een hele reeks aan verschillende, niet met elkaar te combineren accu's en laders met zich mee wilden slepen. Met CAS is dat anders. De professionals vinden in het CAS-programma niet alleen het gangbare elektrische gereedschap, maar vooral ook veel speciale machines, die hen bij hun dagelijkse werkzaamheden grote productiviteitsvoordelen opleveren. Met de 3 nieuwe partners TRUMPF, GESIPA en MontiPower hebben wij bijvoorbeeld een op de markt voorbeeldig aanbod voor de metaalbewerking. En bovendien zorgt CAS ook nog voor een aanzienlijke kostenbesparing en voordelen op het gebied van duurzaamheid, omdat de aanwezige accu's intensiever worden gebruikt, hetgeen zowel de portemonnee als het milieu ontziet“, benadruk Garbrecht.

De accu blijft de groei bevorderen

Met het nieuwe programma aan tuinmachines brengt Metabo, precies op tijd voor het voorjaar, CAS nu ook naar de tuin. Terwijl het bedrijf uit Nürtingen met haar al jaren bekende heggenscharen tot nu toe slechts één soort tuinmachine in het assortiment had, wordt dit programma nu uitgebreid met zeven op accu werkende machines: een grasmaaier, twee bosmaaiers, een bladblazer, twee struik- en grasscharen en een rugspuit – allemaal aangedreven door de krachtige Metabo accu-technologie. En er komen nog meer machines bij. „Onze accu-heggenscharen zijn al jarenlang zeer geliefd en komen in vergelijkingstests telkens weer als winnaar uit de bus. Dit is de basis waarop wij kiezen met het nieuwe tuinassortiment“, zegt de CEO van Metabo. „In het algemeen ligt de vraag op een constant hoog niveau, daarom voeren wij bij CAS gesprekken met bekende geïnteresseerde, en met de kracht van onze LiHD-accu-technologie als basis van CAS zullen we de gebruikers ook met ons tuingereedschap van de voordelen van op accu werkende machines overtuigen“, aldus Garbrecht. „Daarom ben ik zeer optimistisch en denk dat ook 2021/2022 weer een fantastisch boekjaar voor Metabo zal worden.“

De nieuwe multitool MT 18 LTX BL QSL heeft een driedimensionale StarlockPlus-gereedschapopname, waarin ook Starlock-gereedschappen past – die zorgt voor een perfect houvast en een optimale krachtoverbrenging op het werkstuk.

Metabo Chef Horst Garbrecht is heel blij met een omzetstijging van meer dan 17,6% t.o.v. vorig jaar.

De accu-grasmaaier is een van de zeven nieuwe tuinmachines, die Metabo in het voorjaar op de markt brengt.

24 partners, meer dan 240 machines en één accu: het Cordless Alliance System (CAS) zal ook in 2021 in alle segmenten verder groeien.

Metabowerke GmbH in Nürtingen is een traditionele fabrikant van elektrisch gereedschap voor professionele gebruikers op het gebied van metaal en industrie, evenals de bouw en renovatie. Metabo staat voor krachtig accu-gereedschap en is met haar LiHD-technologie de toonaangevende aanbieder in het accu-segment. Zo heeft Metabo haar visie met betrekking tot een snoerloze bouwplaats inmiddels gerealiseerd. De LiHD-technologie vormt bovendien de basis voor het accu-systeem CAS (Cordless Alliance System), dat uit machines en elektrisch gereedschap van verschillende, branchespecifieke fabrikanten bestaat. Onder de merknaam Metabo wordt een volledig assortiment machines en toebehoren voor alle gangbare toepassingen, maar ook specifieke producten en systeemoplossingen voor speciale toepassingen aangeboden. Het programma van Metabo bestaat uit een omvangrijk assortiment accu-machines, naast machines met snoer en persluchtgereedschap. Metabo werd in 1924 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf, dat behalve op de locatie Nürtingen ook in het Chinese Shanghai produceert. 25 verkooporganisaties en meer dan 100 importeurs zorgen voor de internationale vertegenwoordiging. Wereldwijd werken er ca. 2.000 mensen voor Metabo. Ze hebben in het boekjaar 2020/2021 (van april 2020 tot maart 2021) en omzet van 595 miljoen euro gerealiseerd. Meer over Metabo en haar producten vindt u op www.metabo.com