Nieuwe gesnoerde haakse slijpers met revolutionair koolborstelsysteem van Metabo

Breukelen, 19.04.2022

Nieuwe gesnoerde haakse slijpers

• Metabo M-Brush technologie: onderhoudsvrije koolborstels met een 3x langere levensduur
  • Met 1.900 Watt zeer krachtig en geschikt voor industrieel gebruik
  • Langere levensduur door het stofbeschermingsfilter

Goede berichten voor alle gebruikers die hun haakse slijpers continue onder zware omstandigheden gebruiken: Metabo, de fabrikant van elektrische gereedschap, heeft een innovatief koolborstelsysteem ontwikkeld dat voor een unieke levensduur zorgt. Bij de nieuwe reeks haakse slijpers is vooral de mate van gebruik bepalend. De haakse slijpers hebben dankzij de nieuwe, voor patent aangemelde, M-Brush technologie onderhoudsvrije koolborstels – ze vallen op door hun 3x langere levensduur in vergelijking met traditionele koolborstels. „Ze gaan het hele machineleven lang mee, zonder dat ze tussentijds vervangen hoeven te worden“, zegt Matthias Lutz, hoofd van het competentiecentrum Metaal bij Metabo. „Onze klanten hebben hoge verwachtingen over de levensduur van hun haakse slijper. Een werkonderbreking omdat de machine bij intensief gebruik defect raakt, kost veel geld. Dat geldt vooral voor gebruikers in de scheepsbouw en bouw van speciale voertuigen, de metaal- en staalbouw in de machine-, installatie, tank- en pijpleidingbouw – dat wil zeggen, iedereen bij wie de machines continu onder zware omstandigheden worden blootgesteld“, zegt Lutz. „Om ongevallen met machines te vermijden, hebben wij de M-Brush-technologie ontwikkeld.“ Voor zwaar continue werk zijn de nieuwe gesnoerde haakse slijpers dankzij hun krachtige 1.900 Watt de juiste keus. En het meegeleverde stofbeschermingsfilter zorgt voor een nog langere levensduur.

Intensief gebruik dankzij de onderhoudsvrije koolborstels

„M-Brush is een echte revolutie“, zegt Lutz. Terwijl bij traditionele motoren zeer slanke koolborstels van een uniek materiaal worden gebruikt, heeft Metabo met M-Brush een oplossing ontwikkeld waarbij anders gevormde koolborstels worden gebruikt, die bovendien van twee verschillende materialen zijn gemaakt. „Ze zijn perfect op de verschillende soorten stroom van de roterende collectoren afgestemd,“ vertelt Lutz. „Dat vermindert de kans op koolborstelbrand, minimaliseert de slijtage en vermindert uitval van de machine – het bespaart de gebruikers dus veel tijd en geld.“ Tot de nieuwe reeks behoren de gesnoerde haakse slijpers WE 19-125 Q M-Brush, WEV 19-125 Q M-Brush, WEPBA 19-125 Q DS M-Brush en WEPBA 19-150 Q DS M-Brush. Alle 4 machines vallen op door een krachtig nominaal vermogen van 1.900 Watt. Want dankzij de Marathon-motor van Metabo met verbeterde koeling zijn deze machines nog beter beschermd tegen oververhitting en beschikken daarmee over een zeer hoge overbelastingsweerstand.

Met uitgebreide leveringsomvang

„De nieuwe gesnoerde haakse slijpers zijn voor industriële toepassingen geconstrueerd. Daarom leveren wij ze nu met een uitgebreidere leveringsomvang“, vertelt Lutz. „Standaard wordt nu een stofbeschermingsfilter meegeleverd – dit voorkomt dat er grove metaalspanen in de machine terechtkomen en het verlengt daardoor de levensduur van de machines. Dat is vooral bij werkzaamheden met agressieve schuurmiddelen – zoals keramische vezel- of doorslijpschijven – bijzonder nuttig.“ Bovendien bieden de nieuwe haakse slijpers optimale gebruikersbescherming. „Wij hebben de WEBPA-modellen nu standaard voorzien van een robuust metalen ophangoog. Daaraan kunnen onze gebruikers het passende gereedschapskoord bevestigen en zo mens en machine bij werkzaamheden op hoogte beveiligen.“ Al naargelang het model beschikken de nieuwe slijpers bovendien over nog meer veiligheidsfuncties zoals de zachtaanloop, herstart- en overbelastingsbeveiliging, veiligheidskoppeling, veiligheidsrem, dodemansschakelaar en autobalancer. Bij alle modellen uit de nieuwe serie gebeurt de schijfwissel dankzij M-Quick snel en zonder gereedschap met de hand. „Tenslotte zijn de gesnoerde haakse slijpers de eerste keus voor wat betreft gebruikersbescherming en maximale levensduur onder zware industriële omstandigheden“, aldus Lutz.

Technische gegevens

Modellen

Schijf-Ø

Nominaal opgenomen vermogen

Nullasttoerental

Gewicht

WE 19-125 Q M-Brush

11.000 t/min

2,5 kg

WEV 19-125 Q M-Brush

2.800–11.000 t/min

2,5 kg

WEPBA 19-125 Q DS M-Brush

11.000 t/min

2,7 kg

WEPBA 19-150 Q DS M-Brush

150 mm

9.600 tmin

2,8 kg

De haakse slijpers hebben dankzij de nieuwe M-Brush-technologie onderhoudsvrije koolborstels – ze vallen op door de 3x langere levensduur in vergelijking met traditionele koolborstels.

Standaard wordt een stofbeschermingsfilter meegeleverd – dit voorkomt dat er grote metaalspanen in de machine terecht komen en verlengt zo de levensduur van de machines.

De nieuwe gesnoerde haakse slijpers zijn met hun vermogen van 1.900 Watt uitermate geschikt voor  continue werken.

Bij alle modellen uit de nieuwe serie werkt de schijfwissel dankzij M-Quick met één druk op de knop razendsnel en zonder gereedschapl

De nieuwe haakse slijpers bieden de beste gebruikersbescherming. De WEBPA-modellen zijn standaard voorzien van een robuust metalen oog. Daaraan kan men het bijpassende gereedschapskoord bevestigen en zo mens en machine bij werkzaamheden op grote hoogte beveiligen.

Metabowerke GmbH in Nürtingen is een traditionele fabrikant van elektrisch gereedschap voor professionele gebruikers op het gebied van metaal en industrie, evenals de bouw en renovatie. Metabo staat voor krachtig accu-gereedschap en is met haar LiHD-technologie de toonaangevende aanbieder in het accu-segment. Zo heeft Metabo haar visie met betrekking tot een snoerloze bouwplaats inmiddels gerealiseerd. De LiHD-technologie vormt bovendien de basis voor het accu-systeem CAS (Cordless Alliance System), dat uit machines en elektrisch gereedschap van verschillende, branchespecifieke fabrikanten bestaat. Onder de merknaam Metabo wordt een volledig assortiment machines en toebehoren voor alle gangbare toepassingen, maar ook specifieke producten en systeemoplossingen voor speciale toepassingen aangeboden. Het programma van Metabo bestaat uit een omvangrijk assortiment accu-machines, naast machines met snoer en persluchtgereedschap. Metabo werd in 1924 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf, dat behalve op de locatie Nürtingen ook in het Chinese Shanghai produceert. 25 verkooporganisaties en meer dan 100 importeurs zorgen voor de internationale vertegenwoordiging. Wereldwijd werken er ca. 2.000 mensen voor Metabo. Ze hebben in het boekjaar 2020/2021 (april 2020 tot maart 2021) en omzet van 594 miljoen euro gerealiseerd. Meer over Metabo en haar producten vindt u op www.metabo.com.