Lasrupsen probleemloos verwijderen: de nieuwe, unieke metaal- vlakfrees PFM 17 van Metabo

Breukelen, 09.11.2021

• Perfecte resultaten in slechts één handeling
  • Bij het vlakfrezen ontstaan kleine metaalspanen en dus geen gezondheidsbedreigend metaalstof
  • Gepatenteerde instelling van de freesdiepte zonder gebruik van gereedschap

In de metaalbewerking moeten vaak duizenden meters lasrupsen worden verwijderd. Meestal wordt daarvoor een grote haakse slijper gebruikt. „Dat gaat moeizaam en is tijdrovend. Om het gemakkelijker te maken, kiezen veel professionele gebruikers dan liever voor een kleine slijper – die zijn veel lichter dan de grotere haakse slijpers. Maar het duurt ook langer om de lasrupsen te verwijderen“, weet productmanager Katja Stark van Metabo. „De klanten hebben ons al heel vaak gevraagd of wij behalve onze kantenfrees ook een frees voor het verwijderen van lasrupsen hebben. Dat zou voor hen een echte oplossing van hun probleem zijn.“ Helaas ontbrak dit gereedschap tot nu toe. Met de metaal vlakfrees PFM 17 brengt Metabo voor het eerst een machine op de markt, die speciaal voor het verwijderen van lasrupsen werd ontwikkeld. Een echte noviteit uit Nürtingen: geen andere fabrikant van elektrisch gereedschap heeft een dergelijke machine in het assortiment. „Onze metaal vlakfrees levert een perfect resultaat in slechts één handeling – en dat tot wel 5x sneller dan met een haakse slijper.“

Veilig, snel en netjes

De machine valt ook op door de gebruikersbescherming: bij het vlakfrezen ontstaan kleine metaalspanen en dus geen gezondheidsbedreigend metaalstof – de spanen kunnen heel eenvoudig van het werkblad worden geveegd. Met de nieuwe vlakfrees kunnen lasrupsen tot een breedte van maximaal 25 mm en een hoogte tot wel 6 mm worden verwijderd. Bovendien kunnen gebruikers inkepingen binnen 2 minuten frezen. En met de gepatenteerde One-Touch-Control kan de freesdiepte heel eenvoudig in stappen van 0,1 mm worden ingesteld. Tot de leveringsomvang behoort ook een magnetische geleiderail – deze kan in een handomdraai en zonder gereedschap worden vastgezet en is dus onmiddellijk gebruiksklaar. Dankzij de slanke greep en de zonder gereedschap te verstellen beugelgreep ligt de machine altijd zeer stevig in de hand en kan perfect worden begeleid. „Onze nieuwe machine maakt het werk voor de gebruiker over de hele linie veel gemakkelijker – zo kunnen ook de 4 keerbeitels op de freeskop gemakkelijk en snel worden verwisseld. En wie al een kantenfrees van Metabo heeft, kan de keerbeitels voor beide machines gebruiken“, aldus Katja Stark.

Technische gegevens in één oogopslag

Metaal vlakfrees PFM 17

Nullasttoerental

8.000 - 12-600 t/min

Opgenomen vermogen

1.700 W

Max. freesbreedte

25 mm

Freeshoogte

-2 tot +6 mm

Verloop freesdiepte-instelling

0,1 mm

Gewicht (zonder netsnoer)

4,6 kg

Met de metaal vlakfrees PFM 17 brengt Metabo voor het eerst een machine op de markt, die speciaal voor het verwijderen van lasrupsen is ontwikkeld.

De metaal vlakfrees PFM 17 maakt het werk voor de gebruiker over de hele linie veel gemakkelijker – zo kunnen ook de vier keerbeitels op de freeskop gemakkelijk en snel worden verwisseld.

De metaal vlakfrees levert in een handomdraai een perfect resultaat – en dat wel 5x sneller dan met een haakse slijper. De PFM 17 met 1.700 Watt heeft een slanke greep en een grote, zonder gereedschap te verstellen beugelgreep – dat zorgt voor een betrouwbare en gelijkmatige geleiding over de lasrupsen.

Tot de leveringsomvang van de PFM 17 behoort ook een magnetische geleiderail – deze kan in een handomdraai en zonder gereedschap worden vastgezet en is dus onmiddellijk gebruiksklaar. Een verlenging van de geleiderail is door de aanschaf van meer magnetische geleiderails uit de toebehoren van Metabo mogelijk.

Brabanthaven 11

3433 PJ Nieuwegein