Nieuwe schaafmachines

Breukelen, 28.09.2017

Compact en veelzijdig met kabel of op accu: de nieuwe schaafmachines van Metabo

Metabo breidt zijn programma uit met handzame schaafmachines voor veelzijdige houtwerkzaamheden. De HO 26-82 komt als machine op netvoeding, de HO 18 LTX 20-82 als accu-machine op de markt.

Of het nu gaat om schaven, sponningen maken of afschuinen – met de nieuwe schaafmachines van Metabo zijn meubelmakers, timmerlieden en parketleggers, maar ook interieurbouwers of standbouwers voor veelzijdige taken uitgerust. De schaafmachines komen als accu-versie en als machine op netstroom op de markt en kunnen bijvoorbeeld  voor het schaven van houten oppervlakken, het maken van sponningen of voor het afschaven van deuren worden gebruikt. De 18 Volt accu-versie HO 18 LTX 20-82 biedt met een schaafdiepte van 2 mm de snoerloze vrijheid bij het werken. De krachtige machine op netstroom HO 26-82 met 620 Watt motor en een maximale schaafdiepte van 2,6 mm is geschikt voor een iets groter werkspectrum. Beide schaafmachines bieden een maximale sponningdiepte van 9 mm en een schaafbreedte van 82 mm breed.

Licht en compact

Het compacte model en het geringe gewicht maken de nieuwe schaafmachines optimaal voor flexibel werk. De bediening van de machines is eenvoudig en garandeert een precies werkresultaat: de schaaf- en sponningdiepte kan met behulp van een draaiknop traploos worden ingesteld, een parallelgeleider zorgt bovendien voor een nauwkeurige geleiding langs het werkstuk en in de rechte hoek. De schaafzool van hoogwaardig aluminium persgietwerk met V-groef maakt gestuurd en bijzonder eenvoudig afschuinen mogelijk. Om de machine veilig neer te kunnen zetten, zonder de oppervlakken te beschadigen, heeft Metabo een speciale beugel geïntegreerd. De schaafmachines zijn met robuuste omkeerbare HM-schaafbeitels uitgerust.

Stofarm werken

Om de gebruiker zo goed mogelijk tegen stof en spaanders te beschermen en de werkplek schoon te houden, bieden de nieuwe schaafmachines verschillende oplossingen: een haakse spaanuitwerpadapter voert de spaanders gecontroleerd naar beneden af. De textielen stofzak neemt de spaanders die ontstaan rechtstreeks op en is de optimale oplossing, wanneer de gebruiker zo mobiel mogelijk wil zijn – bijvoorbeeld bij timmerwerk op het dak. De schoonste oplossing is de aansluiting van een stofzuiger.

Krachtige accu-technologie

Voor gebruikers die ver van het stopcontact mobiel willen zijn, biedt de combinatie van accu-werking en stofzak de maximale mobiliteit. Dankzij de krachtige LiHD-accu-technologie van Metabo hoeft u daarbij echter niet af te zien van kracht en uithoudingsvermogen. Voor kleinere schaafwerkzaamheden kan een 4.0 Ah accu-pack worden aangeraden. Met de nieuwe accu-schaafmachine wordt het Metabo Pick+Mix-systeem met nog een product van de 18 Volt-klasse uitgebreid. Professionals kunnen daarbij meer dan 80 verschillende accu-machines, accu-packs en laders combineren en zo hun assortiment flexibel uitbreiden.

Download Persbericht "Nieuwe schaafmachines":

201709_Metabo_Schaafmachines.zip