36 Volt Haakse accu-slijper

Breukelen, 24.08.2016

Meer dan alleen een nieuw product: ‘s Werelds eerste grote haakse slijper op accu is de eerste vertegenwoordiger van een hele nieuwe generatie elektrisch gereedschap.

230 mm schijfdiameter, 2.400 Watt, geen snoer: In September introduceert  Metabo de eerste grote haakse slijper op accu. “De visie van de snoerloze bouwplaats is werkelijkheid geworden”, zegt CEO van Metabo Horst W. Garbrecht.

's Werelds eerste 230 mm haakse accu-slijper van Metabo biedt de gebruiker ultieme vrijheid: Met zijn krachtige LiHD accu-technologie bereikt hij nieuwe prestaties. Resultaten die voorheen alleen konden worden bereikt met grote machines op netvoeding. De WPB 36 LTX BL 230 is de eerste 36 Volt haakse accu-slijper, welke net zo krachtig is als een 2.400 Watt machine op netvoeding. “Met deze haakse slijper is onze visie van de snoerloze bouwplaats werkelijkheid geworden”, zegt de CEO van Metabo Horst W. Garbrecht. “Onze LiHD accu-technologie heeft de kracht van accu-machines zo verbeterd dat zelfs zware toepassingen met hoge eisen probleemloos mogelijk zijn met accu-machines. Of het nu gaat om grote haakse slijpers, tafelzagen of andere machines met een energiebehoefte boven de 2.000 Watt – nu kunnen we deze op zo’n manier produceren dat de professionele gebruiker een accu-machine kan gebruiken zonder verlies van prestatie of productiviteit. De WPB 36 LTX BL 230 is de eerste van een hele nieuwe generatie krachtige machines en we werken hard om accu-machines te introduceren die zorgen voor nieuwe oplossingen en toepassingen.”

Eigenlijk verlegt de WPB 36 LTX BL 230 de grenzen van accu-machines. De grote schijfdiameter en het compacte design maakt een dooslijpdiepte van 77 mm mogelijk. Of het nu gaat om de wegenbouw, in de metaalindustrie, bij het uitvoeren van dak werkzaamheden of in de tuin- en landschapsarchitectuur is: De krachtige, ingekapselde brushless-motor met overbelastingsbeveiliging maakt de machine robuust en duurzaam, zelfs in een zeer stoffige omgeving en voor veeleisende toepassingen. Gebruikers werken snel en zeer productief door, zelfs tijdens zware doorslijpwerkzaamheden. Met éé accu-lading kunnen: 11 sneden door vangrails, meer dan 75 dakpannen worden doorgeslepen of meer dan 5 m sneden worden gemaakt in betonplaten. Daardoor is de 36 Volt haakse accu-slijper de eerste van een nieuwe generatie accu-machines op een compleet nieuw prestatieniveau. Deze mijlpaal op de weg naar de snoerloze bouw- en werkplaats is mede mogelijk gemaakt door de unieke LiHD accu-technologie, welke Metabo vorig jaar introduceerde. Met LiHD en de Ultra-M technologie als platform, biedt Metabo een van de toonaangevende accu-technologieën op de markt. Metabo geeft 3 jaar garantie op alle accu-packs.

Maximale veiligheid en comfort

Omdat de meeste ongevallen met haakse slijpers gebeuren door verlies van controle, focust Metabo op preventie door meerdere veiligheidsfuncties: Perfect gebalanceerd; de nieuwe haakse-accu slijper ligt veilig in de hand door de ergonomische greepvlakken en grote bedieningselementen die zelfs met handschoenen kunnen worden bediend. De draaibare handgreep tussen de motor en het accu-pack van de WPB 36 LTX BL 230 biedt maximale veiligheid en comfort in verschillende toepassingsposities. De trilling-reducerende Metabo VibraTech(MVT) handgreep kan op 3 verschillende posities worden gemonteerd, voor een veilige grip tijdens doorslijpen en afbramen. Dankzij de elektronische zachtaanloop, start de machine geleidelijk, en de elektronische veiligheidsuitschakeling reduceert terugslag bij blokkeren van de schijf. Hiermee verlaagd Metabo het risico op controleverlies tot een minimum wanneer de haakse slijper wordt ingeschakeld als de schijf blokkeert. Voor veilige, snelle uitschakeling in gevaarlijke situaties heeft Metabo de haakse slijper uitgerust met  een dodemansknop en een elektronisch remsysteem met M14 spanmoer. Dankzij deze combinatie, stopt de schijf in een aantal seconden zodra de gebruiker de schakelaar loslaat – en verminderd daarmee de kans op een ongeval tot een minimum als de gebruiker de controle verliest.

Red Dot Design Award: Award voor innovatief design

Naast de technische prestatiegegevens maken ook het uiterlijke design en de ergonomie van ’s werelds eerste 36V haakse accu-slijper indruk. Metabo ontving de Red Dot Design Award 2016 in de categorie “gereedschap” voor de WPB 36 LTX BL 230. Elk jaar wint een product met een innovatief, bovengemiddeld design deze award. De “Red Dot” is een internationaal hoog aangeschreven stempel voor excellente designkwaliteit. “Het is altijd een uitdaging om een “wereldprimeur” te ontwikkelen en ontwerpen, des te meer reden dat we zo blij zijn met deze award”, zegt Frauke Kielblock, Design manager. Het Metabo-team analyseert het gedrag van de gebruiker en haalt daaruit de belangrijkste eisen voor het design, de functies en gebruik voordat ze beginnen met het specifieke productdesign. “Ons doel was om een grote schijfdiameter, prestaties en kracht van de machines samen te brengen met een ergonomisch, perfect gebalanceerd design en dit aan te passen aan de eisen van gebruikers in bouw en industrie”, zegt Dr. Andreas Siemer, directeur Product Management en Training. Het bedrijf in Nürtingen is hierin geslaagd met een dynamisch en ergonomisch design: De gewichtsverdeling biedt uitstekende controle over de haakse slijper,  de eenvoud van de geometrie zorgt voor hoge efficiëntie, zo oordeelde de 40-koppige jury van Red Dot.

Download Persbericht "36 Volt Haakse accu-slijper":

2016_08_Metabo_36-Volt_Haakse_accu-slijper.zip